Skins Cosmetics

Over Skins Cosmetics:

Historie & concept
Skins Cosmetics bracht in 2000 een ware revolutie teweeg in de Nederlandse cosmetica retail. Het was namelijk de allereerste winkel in Nederland waar uitsluitend niche merken werden verkocht, die in Nederland niet eerder verkrijgbaar waren. De oprichters van Skins Cosmetics hadden een duidelijke visie: alleen parfum-, make-up- en huidverzorgingsmerken die in Nederland nog niet zo bekend waren, maar in het buitenland een iconische status hadden (en hebben). Niet alleen de merken, ook de winkelinrichting en service onderscheiden Skins van andere cosmetica winkels. De mensen die werken bij Skins zijn gepassioneerd over hun vak en trots op de prachtige merken en delen dit graag met hun klanten. Sampling is hier altijd onlosmakelijk mee verbonden geweest. Klanten worden altijd uitgenodigd en gestimuleerd om samples mee naar huis te nemen, om te ervaren wat het verschil is met andere producten of om te kijken of het echt bij hen past. Er is geen druk om meteen te kopen. De lange termijn telt bij Skins, een band opbouwen en laten zien wat er allemaal nog meer bestaat in de wereld van parfum en cosmetica. Dat mensen blij zijn met hun eventuele aankoop, en met het persoonlijke, onafhankelijke advies dat wordt gegeven. Dit heeft geresulteerd in diverse prijzen sinds de oprichting. Zoals de prestigieuze retail jaarprijs awards voor service en innovatie en de Amsterdamse onderneming van het jaar.

Niche
Nichemerken kenmerken zich door een bepaalde kleinschaligheid. Hier zitten meestal geen grote multinationals achter, en vaak is de bedenker ook eigenaar en derhalve vrij om zijn eigen koers te varen. Het resultaat is een product dat met passie wordt gemaakt. Waarbij niet alleen wordt gekeken naar het resultaat onderaan de streep, maar vooral naar het resultaat in het schap: het product. Natuurlijk groeien ook deze kleinschalige merken, die wel trouw blijven aan hun filosofie. Sommige merken hebben in het buitenland complete eigen winkels (zoals Aēsop, Diptyque en Creed), counters in de mooiste, meest exclusieve warenhuizen (bijvoorbeeld Laura Mercier in Bergdorff Goodman en Liberty) en staan in de meest toonaangevende, internationale media. Altijd free publicity, nooit betaalde advertenties. Dit is namelijk een belangrijk onderdeel van de filosofie van deze niche merken; alle aandacht en marge gaat uit naar het product – de kwaliteit van de grondstoffen, innovatieve productiemethodes, vernieuwende designs. Ieder merk heeft een eigen verhaal, altijd echt, niet bedacht door slimme marketeers maar het levenswerk van mensen met een passie. Eeuwenoude historie, van generatie op generatie overgedragen, of pas-ontdekte natuurtalenten. De meeste van deze merken zijn in Nederland nog steeds alleen bij Skins Cosmetics verkrijgbaar. En sommige, zoals Le Labo, op maar 20 andere plekken ter wereld!

Groei
Dat de filosofie van Skins werkt, is niet alleen te zien aan de hoeveelheid trouwe ambassadeurs maar ook aan de groei van het aantal winkels. In 2013 werd de 10e vestiging geopend en medio mei van 2014 de eerste buitenlandse Skins Cosmetics in Ibiza-stad. De Spa van Skins Cosmetics- Skins Institute (anno 2009) heeft inmiddels een tweede vestiging; een gloednieuwe spa in 5* hotel De L’Europe in Amsterdam. De 10 Skins winkels zijn een mix van franchise en eigen winkels.

Passie
De grootste drijfveer van alles wat met Skins te maken heeft blijft altijd passie. Van de merken zelf tot aan de dagelijkse bedrijfsvoering in de winkels. De bedrijfscultuur van Skins is het best vergelijkbaar met die van een familiebedrijf. Korte lijnen waarbij lange termijnvisie voorop staat. Skins is nog altijd onafhankelijk en behoort niet tot een groter of beursgenoteerd conglomeraat.

Kostbaar?
Betalen voor reclame of kwaliteit? Niche merken zijn sterk in de naleving van hun filosofie, het uitgangspunt is altijd dat de kwaliteit van het product het voornaamste is. Er wordt geen kostenbesparing op ingrediënten gedaan om reclame te kunnen maken. Zo kunnen bijvoorbeeld zeldzame (natuurlijke) ingrediënten kunnen worden toegepast met soms een hogere kiloprijs dan goud. Dit hoeft niet te worden doorberekend aan de consument omdat er geen kosten worden gemaakt voor dure modellen, advertenties of zendtijd. Per saldo scheelt het dan ook niet veel in de uiteindelijke winkelprijs, een grotendeels synthetisch parfum van de bekende merken uit de ‘’gewone parfumerie’’ of een kwalitatief hoogwaardig niche parfum uit de Skins collectie. De prijzen beginnen vanaf € 60,- voor geuren en natuurlijke huidverzorging is er al voor €25,-. De duurzame make-up begint bij €20,-. Uiteraard bestaan er ook meer kostbare producten in de Skins collectie, afhankelijk van de ingrediënten en productievolume. Het persoonlijke advies, tips van professionals en op maat gemaakte samples (ter voorkoming van miskopen, en altijd als er geur cadeau wordt gegeven) geven wij helemaal voor niets in de winkels. Net als de unieke en kleinschalige evenementen in de winkel. Bijvoorbeeld een meet & greet met een wereldberoemde neus of merkeigenaar, make-up tips van internationale visagisten, workshops etc.

Innovatief
In deze snel veranderende wereld zijn wij altijd op zoek naar revolutionaire concepten of merken die Skins kunnen versterken. Anno nu is dat bijvoorbeeld de Nose Diagnose. Meer dan 2000 commerciële en niche parfums stuk voor stuk geanalyseerd op geurnoten en olfactieve familie en in een geniaal algoritme gezet om middels uw profiel van in het verleden en heden gebruikte parfums, een nieuwe persoonlijke parfumfavoriet te vinden binnen de Skins collectie. Via een iPad is deze Nose diagnose mogelijk in de Amsterdamse winkels of op locatie bij een evenement of bedrijfsfeest. Maar ook nieuwe merken dragen bij aan de innovatie van het Skins concept, groot of klein, of een klassieker die weer tot leven is gebracht, als het maar authentiek en bijzonder is, geleid door iemand met passie voor zijn of haar vak. Suggesties voor interessante toevoegingen aan de Skins collectie? Mail uw tip naarnieuwmerk@skins.nl

Online experience & Merkenaanbod
In het oprichtingsjaar van Skins Cosmetics, 2000, waren er wereldwijd slechts ongeveer 40 interessante niche merken. Inmiddels is dat aantal bijna vertienvoudigd. Meestal Skins-waardige merken, die helaas niet allemaal qua schapruimte passen in de fysieke winkels. Als marktleider en ‘’first in’’ niche willen we als Skins zoveel mogelijk kwaliteitsmerken beschikbaar hebben. Daarom is het merkenaanbod in de online Skins winkel nog veel groter dan in de vestigingen in het land. Ieder merk is echter wel ter plekke te bestellen in de Skins winkels, het wordt dan de volgende werkdag thuisbezorgd, zonder extra kosten. Via de gratis Sample Service die online maar ook via de winkels beschikbaar is, kunnen de parfums die alleen online te koop zijn ook geprobeerd worden. Op deze manier kan Skins veruit het grootse en meest exclusieve niche merkenaanbod van Europa aanbieden, online en offline, met (gratis)wereldwijde verzending!

www.skins.nl